Vloeipapier – kreukelt tot luxe verpakkingsmateriaal

0

Een wel heel speciale papiersoort is vloeipapier. Het staat ook wel bekend als zijdepapier, zijdevloeipapier of tissuepapier. Dit papier koop je niet voor je printer maar om ermee te verpakken. Als je een verkoper bent van keramiek, van flessen met alcoholische dranken of kleding, heb je dit papier al vaak in handen gehad. Soms haal je het van de rol, maar meestal gebruik je het als een vel. Het standaardformaat van zo’n vel is 50 bij 70 cm, een goede maat om kleding in te verpakken. Afwijkende formaten zijn 50 bij 35 cm, ideaal verpakkingsmateriaal voor flessen of om schoenendozen mee op te vullen. En de kleinste maat van een vel is 25 bij 35 cm. Die kom je vaak tegen in geschenkverpakkingen van parfumeriezaken.

Zijdezacht en verfijnd vloeipapier

Waarom is vloeipapier zo goed als verpakkingsmateriaal? Op die vraag is één duidelijk antwoord: dit zijdepapier beschermt niet alleen je breekbare producten, maar houdt ze ook krasvrij. Dat komt omdat het papier gemaakt is van zogenaamde zijde-fibers. Dit zijn vezels die het papier extra zacht maken. Het papier zelf is vrij dun, het licht schemert er gewoon doorheen. Het materiaal weegt dan ook slechts 28 gram per m2. Het net al genoemde grote standaardvel is dus nauwelijks 10 gram ‘licht’. Als verpakkingsmateriaal is het dan ook de eerste buffer van je te verpakken producten. Het maakt snel van een mee te geven of een te verzenden artikel een prettig en compact pakketje. Met als extra dat zijdevloeipapier zelfs enig vocht kan opnemen. Na het inpakken met dit papier gaat je artikel vaak in een tasje, doosje of kistje. Doe je zo’n doosje later open, dan is het eerste dat je het zijdevloeipapier ziet. Dat geeft het daarin ingepakte artikel iets feestelijks mee.

Flinterdunne pracht

Zijdepapier is het eindproduct van een heel proces. Fabrikanten kiezen eerst de pulp van bepaalde vezels. Die pulp ondergaat een drogingsproces. Daarna wordt de pulp tot een flinterdun papier geperst. Veel soorten vloeipapieren krijgen een behandeling met chemicaliën om er mooi uit te zien. Zo heb je tal van bedrukte zijdevloeipapieren, soms met heel chique coatings van goud of zilver. Met dat soort varianten geef je het artikel dat je verkoopt, nog even net dat extra stukje luxe mee.

Met vloeipapier maak je je artikel nog chiquer

De producten die je verkoopt krijgen dus een stukje meerwaarde door ze eerst in vloeipapier te verpakken voordat ze een tasje of doos in gaan. Dat geldt voor breekbare en tere producten maar ook zeker voor kleding. Want zijdevloeipapier geeft niet af op stoffen. Het dunne papier is heel flexibel. Door de gemakkelijke vervorming is het een uiterst handige papiersoort om mee te gaan verpakken. Het leent zich ook uitstekend om met strikken of linten te combineren. In die zin is het mooie (en goedkope) papier onderdeel van een geschenkverpakking.

Gepersonaliseerd papier

Vaak is vloeipapier te koop in zwart, wit of roze. Maar naast deze standaard kleuren kun je ook kiezen voor hele trendy kleuren of voor metallic kleuren zoals koper. Zijdevloeipapier wordt niet alleen met kleur bedrukt maar kan ook drager zijn van je logo of je slogan. Als je je papier laat ontwerpen naar je huisstijl, is het meteen ook een mooi marketinginstrument! Bij het persoonlijk bedrukken van dit papier geldt wel vaak een minimale hoeveelheid, bijvoorbeeld 10.000 vellen.

 

Share.

About Author

Comments are closed.